Meer dan 8000 fraude gevallen in 2015

Verzekeraars hebben vorig jaar 8.336 gevallen vastgesteld waarbij gesjoemeld werd met verzekeringen. Dat is ruim zeven procent meer dan in 2014. Om verzekeringsfraude harder aan te pakken en potentiële fraudeurs te ontmoedigen, gaan verzekeraars vanaf nu direct de schade bij de daders verhalen door middel van een vaste schadevergoeding van 532 euro. De aanpak kan op steun rekenen van politie en justitie. “De directe aansprakelijkstelling bij vastgestelde verzekeringsfraude past in de huidige trend dat slachtoffers van criminaliteit steeds weerbaarder worden. Ik vind dat een goede ontwikkeling. Misdaad mag niet lonen en benadeelde burgers en ondernemers moeten schadeloos worden gesteld”, aldus minister Ard van der Steur (Veiligheid en Justitie).

 

In 2015 hebben verzekeraars wederom meer verzekeringsfraude opgespoord. Dit blijkt uit de jaarcijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) van het Verbond van Verzekeraars. In totaal startten de verzekeraars 31.034 keer een onderzoek en stelden zij in 8.336 zaken fraude ook daadwerkelijk vast. Met deze opgespoorde zaken was in totaal 79 miljoen euro gemoeid.

Schadevergoeding

Verzekeraars steken veel tijd in het opsporen en aanpakken van fraude zodat klanten niet onnodig meer premie betalen. Ook eenvoudige fraude leidt er toe dat klanten jaarlijks eigenlijk tientallen euro’s te veel betalen. Verzekeraars gaan hun eigen onderzoekskosten nu met een vaste schadevergoeding direct verhalen op de daders. Naast royement, registraties op waarschuwingslijsten en het terugvorderen van uitgekeerde bedragen, krijgen zij hierdoor een nieuw middel om verzekeringsfraude óók in de eenvoudige zaken te ontmoedigen. “Wie fraudeert, krijgt nu direct de rekening gepresenteerd. Ik hoop dat we hiermee potentiële fraudeurs afschrikken”, aldus algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond.

Civielrechtelijke aanpak

Verzekeraars willen met de aanpak ‘directe aansprakelijkstelling’ meer fraudezaken via civielrechtelijke weg afhandelen, waarbij geen beroep gedaan hoeft te worden op politie of justitie. Zodra een verzekeraar heeft aangetoond dat een klant gefraudeerd heeft, wordt de zaak overgedragen aan de Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling (SODA). SODA verhaalt vervolgens de schade op de fraudeur. De aanpak wordt mogelijk gemaakt en gesteund door onder andere het ministerie van Veiligheid en Justitie, de Nationale Politie en VNO-NCW/MKB Nederland.
Alles informatie over de nieuwe maatregel is ook te vinden op onze consumentenwebsite VanAtotZekerheid.nl.

Geplaatst op 25 augustus 2016 in Nieuws